Tilbake til hovedsiden.
2. august 2014


 Tilbake til forsiden
 Sportsskader
 Presse omtale
 Idrettskadeutstyr
 Behandling av skader
 Betingelser for bruk
 Takk til
 Gjestebok
 Lenker
 Diskusjonsforum
 Nyheter


Hva tror du er viktigst ved akutte skader?

Is
Kompress
Varme
Ingen av delene

Beinhinnebetennelse

- Hva er det -

Smerte tilstand i leggen som forårsakes av overbelastning. Noen hevder at årsaken skyldes at muskulaturen strekkes og irriteres ved stadig trening. Det fører til en irritasjon av beinhinnen rundt knoklene og senehinnen som ligger rundt senene på innsiden skinnbenet i leggen.

- Hvordan kan det oppstå -

Skifte av trenings metode, treningsmengde, underlag og sko har betydning for å utvikle beinhinnebetennelse. Denne tilstanden rammer vanligvis spillere i forsesongen der det er mye trening innendørs og på grus. Mye av grunnlaget for styrke, spenst og kondisjon legges i disse månedene. For eksempel spenst trening på forsesongen kombinert med store treningsmengder igjen kombinert med harde baner kan lett føre til beinhinnebetennelse.

- Hvordan føles det, hva er symptomene -

Smertene sitter på innsiden av leggen bak den indre kanten av skinnebenet. Smerten er verst som regel 10 cm ovenfor den indre ankelknoke. Plagene oppstår gradvis og er ikke så lett å kjenne igjen hvis en ikke har hatt det før. Det kan forveksles med en legghøne i form av et spark på innsiden av skinnbenet eller med et stressbrudd i leggen. Smertene ved beinhinne betennelse sitter i overgangen mellom muskelsene og bein. Ømhet ved trykk med fingrene på innsiden av skinnbeinet er vanlig. Tilstanden er ubehagelig og det er vanskelig å spille fotball.

- Hva er den akutte behandlingen -

Is, kompresjon og hvile. Klikk her for mer informasjon om behandling av skader .

- Trengs det noen videre form for behandling -

Hvile i noen uker er ofte nødvendig slik at smertene og betennelse tilstanden forsvinner. Alternativ trening i mellomtiden anbefales. Når en så vender tilbake til spill bør en regulere treningsmengden slik at man ikke trener for mye. Å kutte litt ned på treningsmengden de første ukene en trener er lurt. For ikke å provosere skaden for mye bør man unngå hardt underlag og dårlige sko. Innleggsåle og en leggvarmer som kan holde musklene på plass anbefales. Se hva vi anbefaler. Unngå mye ensidig løping på asfalt. Eventuell medisineringen kan bestå av tabletter eller kremer man smører inn i huden. Operasjon kan bli nødvendig hvis tilstanden fortsetter selv om man har tatt de riktige forhåndsregler.

- Er det noe du bør tenke på før gjenopptar spill -

En bør være sikker på at skaden er leget før en vender tilbake til spill. Ikke hopp rett inn i kamp men tren med laget noen uker slik at du kan regulere treningsbelastningen selv. Mye løpstrening etter en slik skade er ikke å anbefale. Mye og hard trening vil føre at tilstanden kan komme tilbake.

Denne siden er lagd for å gi en beskrivelse av de mest vanlige skader i fotball. Vi råder alle som er usikker angående en skade til å oppsøke lege for en mer detaljert undersøkelse, diagnose og behandling. Vær sikker på at du er helt skadefri før du entrer banen igjen.

- Er skaden alvorlig -

Nei, vanligvis ikke. Skaden kan derimot ta lang tid å bli kvitt hvis en ikke tar hensyn til den. Tar en ikke tilstanden alvorlig kan man belage seg på et langt frabrekk fra fotballen, med kronisk beinhinne tilstand og operasjon som følger.

- Opptrening, forebygging og idrettsskadeartikler -

Opptreningen bør foregå på mykt underlag. Man bør ikke delta på alle treningene i begynnelsen, samt ikke mye ensidig kondisjonstrening. Ofte når man begynner med en ny treningsmetode og man starter med for mye og tøff trening kan det føre til beinhinnebetennelse. Slik trening bør unngås når man vender tilbake. Mange alternative treningsmetoder kan brukes i den første perioden man vender tilbake fra skade. Få fotballtreninger 3 i uka samt alternativ trening som sykling eller bassengtrening kan være gunstig de første ukene. Føler man ingen symptomer etter noen uker med slik trening kan man så øke treningsbelastningen gradvis. Man bør likevel unngå hardt underlag i en periode. En bør ta en titt på trenings skoene man bruker. God demping i sko med gode såler er gunstig. En leggvarmerkan også være gunstig å benytte. Se hva vi anbefale av idrettsskade utstyr.

          

Leggbandasje som øker gjennomblødningen og gir smerte lindring.

Brukes ved beinhinnebetennelse, muskelbrist eller i forebyggende øyemed. 

Str S-XXL  Materiale: 5mm Neopren

 
 
 
 
 

[Søk etter skader]


Mail Sportsskader.no


Partnere
Naprapatlandslaget

Intersport

G-sport


Copyright Sportsskader & Web Computing AS, All Rights Reserved - 2005